ازاى تقدرى تجيب لبس العيد الى يخليكى فى منتهة الشياكة 2019

أكيد كلنا مع بداية الموسم الجديد بنبدأ نفكر في إننا نشتري ملابس جديدة، خاصة كمان إن المحلات مع بداية الموسم الجديد بتنزل تشكيلات هايلة من الملابس وطبعا مش بتقدري تقاومي الموديلات اللي نازلة جديدة وبتبتدي تنزلي وتدوري…
وساعات بتحتاري وإنتِ بتشري.. صح؟ وساعات تانية بتشتري ولكن المفاجأة بتكون إنك لما بتيجي تلبسي اللبس ده بتحسي إنه مش مناسب ليكِ، إما بسبب إنه مش مناسب لطبيعة جسمك أو إنه مش مناسب لطبيعية عملك أو سنك.. ومن هنا بتقعي في حيرة وتقعدي تسألي نفسك السؤال اللي بيحير كل البنات، وهو:

ازاي أقدر أختار الملابس المناسبة لي علشان أكون في منتهى الشياكة؟؟
علشان كده هنقول لك دلوقتي على شوية خطوات اللي لو عملتيها هتلاقي الإجابة على السؤال ده..
نشوف الخطوات مع بعض

الخطوة الأولى

اعملي جرد لدولابك

افتحي دولابك وقومي بعميلة جرد لملابسك وشوفي إيه الملابس اللي مش هينفع إنك تلبسيها الصيف ده نتيجة إنها دابت أو لونها اتغير أو إنها ضاقت عليكِ مثلا، وتطلعيها بره الدولاب وتتصرفي فيها بطريقتك…
أو خلّيها والبسيها في البيت أو اديها لحد محتاج وبكده تكسبي ثواب كبير..

الخطوة التانية

هاتي ورقة وقلم واكتبي

هاتي ورقة وقلم واكتبي الحاجات اللي إنتِ محتاجة ليها الموسم ده وشوفي إيه هي الألوان الجديدة اللي مش عندك علشان تشتريها المرة دي…
وخدي بالك إن في ألوان أساسية لا يمكن الاستغناء عنها في أي دولاب والألوان دي زي “الأسود” و”الرمادي” و”البيج “و”البني”. وده لأن الألوان دي بيكون من السهل إنك تبدليها وتوفقيها مع عدد كبير من القطع الأخرى وده هيديكي فرصة كبيرة للتنويع والتغيير..
كمان زي ما فيه ألوان أساسية ماتقدريش تستغني عنها فيه قطع أساسية ماتقدريش إنك تستغني عنها في أي موسم والقطع دي زي الجوب على شكل حرف A أو البنطلون المستقيم متوسط الاتساع والجاكيت الكلاسيكي.
الخطوة الثالثة

النزول إلى المحلات
انزلي المحلات اللي إنتِ متعودة إنك تشتري منها ملابسك واختاري الألوان والأشكال المناسبة ليكِ وعلى فكرة عملية الشراء دي بقت بيتوقف عليها شوية حاجات زي مثلا:

أولا لون بشرتك:

ودي حلها بسيط جدا وهي إنك تجيبي اللي إنتِ هتشتريه وتقيسيه في المحل وتبصي لنفسك في المرايا وتشوفي إذا كان اللون ده مناسب ليكِ ولا لأ.
ثانيا طبيعة جسمك:

ودي معلومة كلنا عارفينها وهي إن “اختيارك الصحيح لملابسك هيساعدك على إخفاء عيوب جسمك”؛
ثالثا طبيعة شخصيتك وعملك:

يعني لو كنتِ شخصية جادة هتلاقي إن الملابس الكلاسيكية هي المناسبة ليكِ جدا، لكن لو كنتِ شخصية مرحة هتلاقي إن الملابس الكاجوال هي المناسبة ليكِ
كمان لو كنتِ طالبة أو طبيعة عملك بتتطلب منك الحركة باستمرار هتلاقي إن الملابس الكاجوال برضه مناسبة ليكِ جدا ومريحة كمان، وده على عكس لو كنتِ بتشتغلي في مكان رسمي فهتلاقي إن الملابس المناسبة ليكِ هي الملابس الرسمية.

الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق
إغلاق