احلم.. بس من غير ماتنام 2019

على أد لحافك مد رجليك
اللي يبص لفوق يتعب
احلم على قدك
دايما نسمع الأمثال دي في حياتنا ..
لكن حد مننا فكر فيها قبل كده؟؟
هل كل حاجه بنسمعها تبقى صح؟؟
هل كل حاجه اتعودنا على سماعها, لازم نصدقها؟
طيب.. عايزين نتكلم في الموضوع ده شوية وندردش مع بعض
احلم.. بس من غير ماتنام
إستراتيجية تحقيق الأهداف
عشان تحقق هدفك لازم يكون ليك حلم..
لازم الحلم ده بيكون هو الوقود اللي بيحركك وبيديك الدوافع انك ماتيأسش
ايه مواصفات الحلم ده؟
القاعدة المهمة هنا هي:
ماتحطش سقف لأحلامك
احلم براحتك.. خليك طموح..
خليك متطلع..
لو حلمك صغير هاتفضل صغير..
لو حلمك كبير ومؤمن بيه..
يبقى لازم هاتحققه وتكون كبير
احلم.. بس من غير ماتنام
كان فيه شاب معوق اسمه خالد حسان..
فقد ساقه اليسرى في حادث سيارة
في العاشرة من عمره..
الشاب ده كان حلمه إنه يعدي المانش
تخيل؟؟ شايف الحلم ده؟؟
سباحين عالميين حاولوا يعملوها
عشان عبور المانش مش سهل..
التيارات البحرية و درجة الحرارة و المسافة المرهقة اللي كانت عقبة أمام أي سباح محترف…
لكن خالد كان مؤمن بحلمه..
كان عارف إنه ممكن يعملها
أكيد سمع ناس بتقول له: انت بتحلم
أكيد ناس قالوا له:
أكيد مش هاتنجح
أكيد فيه ناس حاولوا يقنعوه بسخافة
حلمه و إنه استحالة يقدر يحققه
بسبب إعاقته..
لأن مفيش معوق قدر يعدي المانش
على مدى التاريخ
أقول لكم حاجة؟
خالد حسان هو أول معوق في العالم
استطاع يعبر المانش سنه 1982
و حقق حلمه وحلم مصر اللي
بنفخر بيه حتى الآن..
إيه رأيك؟
احلم.. بس من غير ماتنام
أحكي لكم قصة تانية؟
كان فيه ولد في مدرسة دسوق الإعدادية إسمه أحمد حسن..
كان مؤمن بحلم..
هو إنه يكون عالم كبير ويحقق اكتشافات
علمية تسجل عالميا باسمه
شايف الحلم ده كبير ازاي؟
الولد ده فضل مؤمن بحلمه
ومايئسش من الظروف
استطاع أحمد حسن زويل أن يحصل
على جائزة نوبل في الفيزياء
ويكون واحد من أعظم
العلماء في التاريخ
توماس إديسون كان بيحلم انه
يخترع حاجه تنور بالكهرباء
من غير وقود..
وعمل 999
تجربة فاشلة لحد ما الناس
سخروا منه و منحلمه..
دلوقتي اللمبة في كل بيت

بيل جيتس

كان حلمه ان الكمبيوتر
يكون في كل بيت..
الناس سخروا منه ومن حلمه ..
دلوقتي بقى فيه حاجه اسمها
الكمبيوتر الشخصي
زي اللي باكتب لكم عليه الموضوع ده..
شكرا على حلمك يا بيل جيتس

احلم.. بس من غير ماتنام

هي إيه الحكاية؟؟

عايز تقول إيه؟

الحكاية إن الباحثين درسوا سلوك
الناجحين في جميع المجالات..
اكتشفوا إن كل واحد فيهم كان
له حلم إيجابي كبير وكان مؤمن
بيه جدا لدرجة إنه مالتفتش
لكلام الناس إللي حاولوا يحبطوه
الحلم ده لازم يكون إيجابي وهدفه نبيل..
رسالة بيحملها الشخص
ده وبيحاول يحققها
لو استطاع أي شخص أن يحقق شيء ما..
ففي إمكانك أن تحققه..
كلمة لريتشارد باندلر
يبقى إياك تحط سقف لحلمك..
إياك تيأس..
خلي إيمانك بحلمك الإيجابي
هو القوة اللي بتخليك تتخطى أي عقبة
خلي إيمانك بحلمك قوي لدرجة إنك تقف وتتخطى أي صدمة..
لأنك مؤمن تماما إنك هاتوصل
لهدفك في النهاية
كل الناس لديهم من الخبرات
التي تؤهلهم لتحقيق تغيير
إيجابي في حياتهم..
كلمة لريتشارد باندلر
الأمثال اللي قلناها في أول
الرسالة اياك تعمل بيها..
لو كانت تنفع زمان يبقى
أكيد ماتنفعش في العصر اللي احنا فيه ده..
كل شيء ممكن طالما
عندك هدف نبيل وحلم عايز تحققه
احلم.. بس من غير ماتنام

خلي الأمثال اللي فوق كالتالي

على أد لحافك مد رجليك

حوله إلى: جيب لحاف على أد رجليك
والمثل الخاطئ اللي بيقول: اللي يبص لفوق يتعب
حوله إلى: إللي يبص لفوق..
هايوصل فوق
والجملة اللي بتقول:
احلم على قدك
خليها: ماتحطش سقف لأحلامك
احلم.. بس من غير ماتنام

الحلم الكبير هو اللي بيصنع نجاحك..
احلم براحتك وتخطى كل الظروف
ولازم تؤمن انك هاتحقق حلمك ده..
لو حلم إيجابي يبقى أكيد أكيد
هاتعرف تحققه..
مفيهاش كلام
بتحلم بإيه دلوقتي ؟؟؟

إبدأ حالا بالعمل على تحقيقه

الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق
إغلاق