افضل خمسه اقل من عشره

من فتره كان منتشر عاليوتيوب Tag افضل عشره اقل من عشره
و المقصود به هو افضل عشر منتجات تجميله سعرها اقل من عشره دولار
فقررت اعمله لكن مع تغير بسيط ، العمله خليتها بالدرهم
و طبعا كان صعب جدا ، الاقي منتجات كويسه و بالسعر دة ، فقللت المنتجات
من عشره لخمسه ، و خليته افضل خمسه اقل من عشره .

1- كريم جليسوليد

الكريم من مكوناته الاساسيه الجلسرين ، يعتير مرطب تقيل و حلو استخدامه للاماكن شديدة الجفاف زي الركب و الاكواع ، ومع الاستخدام المستمر لاحظت فعلا انه بيرطب و بيفتح مع عدم التعرض للشمس ، العبوة 125 مل سهرها تفريبا 8 درهم .

2 – اداه لتنظيف البشره

هي عباره عن سيلكون موجوده في دايسو سعرها 7 درهم ، تستخدم مع الغسول لتنظيف البشره ، وممكن تحطي زيت على بشرتك وتعملي بيها مساج ، وكمان ممكن تستخدم في تنظيف الفرش ،تعتبرعمليه جدا و سعرها حلو  وكنت عملت مقارنها بينها و بين ادوات تنظيف البشره تانيه في تدوينه سابقه في الرابط .

3 – مرطب بالمرز بزبده الكاكاو

حلو اوي خصوصا للبنات اللى بتحب ريحه الكاكاو ، ترطيبه ممتاز ، ممكن يدوم يوم كامل و تركيبته خاليه من البرابين .

4- ماسكات 7th heaven

عندهم انواع متعدده من الاقنعه (ماسكات ) ، المرطب و المنقي و للبشره الدهنيه و الجافه هتلاقي عندهم اكيد نوع يناسب بشرتك ، النوع العادي من الماسكات بيكون زي الكريم و بتفرديه على بشرتك و تتركيه 10 ~ 15 دقيقه و بعدين تغسيله و العبوه كانت بتكفي معايا استخدام لمرتين ، النوع التاني القناع القماشي او sheet mask وضحت ايه هو بالتفصيل في بوست عالانتساغرام  هنا ، و سعرالواحد 7 او 8 درهم و بشترهم من كارفور .

5 – محددات الشفاه من ايسنس

اقلام لتحديد الشفايف اتوماتيك بتتلف وتطلع مش محتاجة برايه ، ممتاااااازه و تركيبتهم ناعمه و كريميه و سهله الوضع ، ممكن تملي بيهم كل الشفايف ، الوانهم حلوة و المفضل عندي 04 PEACH BEAUTY لونه روووعه مشمشي على وردي ينفغ جدا للصيف ، سعر الواحد 8 درهم و بشتريهم من رد تاج .
اتمنى تشاركوني tag  و تكتبولي المنتجات المفضله عندكم اللى سعرها اقل من عشره حسب العمله اللى بستخدميها في التعليقات هنا او بحسابي على الانستاغرام هنا

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى