عالجى الكآبة والإكتئاب فى 14 يووم 2019

ازاى تعالج الكآبه والاحباط خلال 14 يوم
اقرأ القصيتن دول بقلبك مش بعنيك…..

عالجى الكآبة والإكتئاب يووم 3dlat.net_14_16_9977
#القصه_الاولى
-كان ف سيده عايشه مع ابنها الوحيد ف سعاده ورضا لحد ما جه اليوم ال ابنها مات فى فحزنت السيده دى جداااا اكيد مفيش اغلى م الضنا وبذات لما ميبقاش ليها حد ف دنيا غيره المهم ان السيده دى راحت عند حكيم وقالتلو عايزه وصفه ترجع ابنى ب اى طريقه حتى لو الوصفه دى صعبه لازم تعملها فسكت الحكيم وخد نفس عميق
وقلها : هاتى حبة عدس بشرط يكون م بيت معرفش الحزن ابدا
بدات السيده تلف ع بيوت المدينه وتدور ع بيت مدخلوش حزن ابدا
خبطت الست ع باب بيت ولقت امراه شابه كده فتحت
فقلتلها السيده هو البيت ده دخلو حزن قبل كده فالشابه دى ابتسمت بمراره كده وقالت: وهو بيتى عرف حاجه غير الحزن فأدخلت الشابه السيده وقعدت تحكلها عن ظروفها وان جوزها مات وسبلها اربع بنات وولدين ومفيش وسيله تجيب فلوس تاكلهم غير بيع اثاث البيت والبيت ابتدا يخلص م الاثاث المهم زعلت السيده دى قوى وقعدت تخفف حزنها وقالتلها هتزورها تانى المهم انهم بقو صحاب ……
راحت السيده بيت تانى وسالت نفس السؤال البيت ده دخلو حزن لقت صاحبة البيت عيطت وقامت مدخلاها وقالتلها جوزى تعبان والعيال خلاص هيموتو منى م الجوع ومش عارفه أأكلهم ومفيش مصدر رزق اجيب منو
جريت السيده ع السوق وجابت بكل الفلوس ال معاها اكل ورجعت لصاحبة البيت وابتدت تعمل اكل للعيال دول وبعد ماشافتهم مبسوطين وبياكلو وفرحانين قلبها فرح قوى ومشيت السيده ووعدت صاحبة البيت ان هترجعلها تانى وبقو صحاب برضو
السيده دى فضلت تدور م البيت ده للبيت ده ع حبة العدس لكنها ملقتش البيت بس كانت طيبه فضلت تساعد وتصاحب الناس وتشاركهم ف امور حياتهم الحلوه والوحشه وانشغلت عن حزنها بمساعدة الناس واحساس بالفرح لما تشوف ابتسامة حد ساعدتو
فؤائد القصه دى لو عملت بيها لمدة 14يوم هتخرج م ال انتا فيه ب :
1-ان مساعدة الناس ومشاركتهم افراحهم واحزانهم بتخرجك م دايرة الانانيه وبتخليك شخص محبوب وبتبقا ف سعاده مش طبيعيه.
2-التفاعل بهموم الناس اجمل وصفه للناس ال بتظن ان همهم ومشكلتهم كبيره وان دى اكبر مصيبه حصلت ف التاريخ بنسبلهم ايوه يللى بتقرا البوست اضحك انتا منهم .
3-هتحدد حجم المصيبه لما تسمع مصيبه اكبر منها انتا لما بتفقد حد م قرايبك وتحس ان دنيا وقفت مع ان بقيت قرايبك موجودين فكر كده حط نفسك مكان طفله صغيره فقدت كل اهلها ف الحرب تفتكر ان حزنك لفقدانك لحد واحد يتقاس بحزن الطفله دى !!!

عالجى الكآبة والإكتئاب يووم 3dlat.net_14_16_9977

#القصه التانية
-كان ف سفينه ف وسط البحر وفيها ناس كتير السفينه غرقت واتبقى منها شخص واحد فضل يعوم لحد موصل للبر بعد م وصل فضل يحمد ربنا ان لسه عايش ابتدا يتأقلم وياكل م ثمار الشجر والحيوانات البريه ال يقابلها يشعل نار ويطبخها وياكل وعمل كوخ صغير يأويه وكان الكوخ ده جّنته المهم ان ف يوم ولع ناروحط عليها الاكل ورااااح يتمشى بيبص م بعيد لقى النار ولعت ف الكوخ ومبقاش عارف يطفيها وقعد جمبها يعيط ويندب حظو وقعد يقول انا هقعد فين وهعمل ايه ف الدنيا دى وانا هفضل كده وندب ندب وعياط لحد منام م كتر الحزن
صحى بيفتح عينه لقى سفينه كبيره جايه تاخدو ركب وهو مستغرب وبيسألهم عرفتو منين مكانى قالولو شوفنا نار عاليه جدا افتكرنا ان ف حد بيطلب النجده !
فؤائد القصه:-
1-ان لو ساءت بيك الظروف وحياتك باظت لقدر الله اعرف ان ده ممكن يكون خير ان ربنا بينقذك.
2-اعرف ان ف حاجه ايجابيه ورا كل مصيبه حتى لو مش عارف ايه ال ورا ده.
3-حاول انك تبحث عن الاثار الايجابيه ورا كل مصيبه بتحصلك ممكن مش تدركها وقتها بس اكيد اكيد هتدركها بعد حدوثها.

استعين بالله بالصبر وبالصلاه
واعرف ان ربنا اعطاك فمنعك ،وممكن يمنعك ويعطيك

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى