ازاى تكونى طالبة مثالية و مميزة ؟ 2019

يـآرب تكونوآ بخيـر دايماََ يـآرب

دآيماً بنسمع عن كِلمة ~ ( المثآلية ) ~

وهى ان الإنسان يوصل لأحسن الأخلآق , والصفـآت الجميلة …
ويكونوآ ملآزمينه فى حيآته وعنوآن ليه علطوول ..

وقبل مآ اكلمكم عن الصفآت اللى لآزم تكون موجودة فينـآ .. لآزم نكون قلبنآ طآهر ونقـى بمعنى ..
مآ يكونش فيه حسد , او حقد , او أنآنية … لآ

لآزم نكون محبين لصديقآتنا وكل اللى حوآلينـا .. وبالتآلى هنكون محبوبين منهم

ودة أقتـدآء باللى أمرنـا بيه رسولنآ الكريم (صلى الله عليه وسلم) لمآ قال :

(لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحبه لنفسه)

ازاى تكونى طالبة مثالية مميزة 309430984.gif

صفـآت الطآلبة المثـآلية ..

1 – سلوكك يكون حلـو مع الكُل ( المدرسين والبنـآت والعـآملين فِ المدرسة كمـآن ).

2 – النظآفة الشخصية ليكى ,, فى جسمك ولبسك ومظهرهك الخآرجى عموماً ,, مش عـآيزين اول ما ندخل المدرسة يقولوآ اهلاً سوكـآ ههههههههههههه .

3 – الإلتزآم بقوآنين المدرسة ,, تحآفظـى على اليونيفورم مترتب ونظيف ومكـوى ,, وتحآفظى على الحضور .. بلآش غيـاب كتيييير (انآ تعبـآنة – مش قآدرة) عـآرفة الحركـآت القرعة انـآ دى هههههه.

4 – حآفظى على مستوآكى الدرآسى ودة ضرورى جداً .

5 – تحـآفظى على الأدوآت بتـآعتك .. ( الكتـب – الكشآكيل – الأقـلآم ) مش ترميهم ف كل حتة وف الآخر تقعـدى تعيطى وتقولى مش لآقيـآهم .

6 – تكونى كريمة مع اللـى حوآليكى .. لو وآحدة عـآزت قلم مثلاً .. بس بحدوود .. علشآن لو فضلتى تدي تدى تدى .. هيستغلوكى ويستغلوآ كرمِك وطيبتك معـآهُم واحنآ مش عآيزين نوصل لـدة .

7 – حآولى تكونى لطيفة مع البنـآت .. مش على اقل حـآجة تدبى خنآقة (ناقر و نقير يعنى .. ههههه) .. بـلآش تربى عدوآنية ملهـآش لزمة مع أى حـد .. خليكى زى لوح التلج ههه اة والله زى مابقلكم كدة .

إقراء أيضا  البنات اللى بتحب ماما اكتر من بابا ^-^ 2019

8 – يـآريت مانأجلش آى مذآكرة دروووس ,, يعنى الدرس يتذآكر اليوم بيومه عشـآن مش يطير من دمـآغك .. والموضوع دة بالأخص لمـآدتى : الدراسات و الـScience و الـMath ,, عشآن هتيجى ع الامتحـآنات وتعيطى وتقولى مش عارفة احل المسألة دى ,, ودى ملحوظة مهمة جـداً جداً جداً

9 – كل يوم الصبح تُوزعى الإبتسآمة ع كل اللى تشوفيهم .. ♥ حآجة حلووة اوى بجـد ♥ ~ .

10 – بـلآش هـآى وبـآى والكلآم دة .. ليه مآ نغيرهوش بسلآم ربنآ ..بصى على البوست ده انا حطاه فى صفحتى يا كتكوتة منك ليها (ٱلسًًےـلٱمِےـ عَےـليّّےـكےـمِےـ = 10 حًًےـسًًےـنٌٌےـٱتُُےـ .. ٱلسًًےـلٱمِےـ عَےـليّّےـكےـمِےـ وِِ رحًًےـمِےـة ٱللۂےـِ = 20 حًًےـسًًےـنٌٌےـة .. ٱلسًًےـلٱمِےـ عَےـليّّےـكےـمِےـ وِِ رحًًےـمِےـة ٱللۂےـِ وِِ بّّےـركےـٱتُُےـۂےـِ = 30 حًًےـسًًےـنٌٌےـة) سمعتينى؟؟ .

11 – لمـآ تآخدى وآجب .. تعمليه على أحسن وأجمل طريقة وتعملى جهد فيه .. مش اى نقش فـرآخ وخلاص .. زى مآ قال رسولنـآ الحبيب : ( ان الله يحب إذآ عمل أحدكم عملاً أن يتقنـه ) .

12 – بلآش مكيآج والكلآم الفـآضى دة ,, احنـآ بالصلآة ع النبـى ( صلى على حبيبك ) هنروح المدآرس مية مية ولآ فـرآخ الجمعية هههه .

13 – للمحجبآت بالله عليكى بلآش القبة اللى بتتعمل دى ,, هتقوليلى موضة هقولك رسولك الكريم ( صلى الله عليه وسلم) اتنبـأ بالقبة دى من اكتر من 1400 سنة .. تخيلى بقـآ :

” صِنفان من أهل النار لم أرَهمـا قوم معهم سياط كأذْناب البَقـر يَضْرِبون بِها الناس، ونِسَاء كَاسِيات عَارِيـات، مُمِيلات مَائلات، رُؤوسهن كأسْنِمَـة البُخْت الْمَائلة، لا يَدْخُلْن الْجَنَّة ولا يَجِـدْن رِيحها، وإنَّ ريحها لَيُوجَد مِـن مَسِيرة كَذا وكذا ” رواه مسـلم .

14 – لغير المحجبـآت بلآش الفرح اللى بيتعمل ف الشعر دة كفـآية توكة او اتنين ههههههههههه .

إقراء أيضا  5 طرق لعلاج التشققات المبكرة للثديين عند الفتيات 2019

15 – آى حـآجة متفهميهـآش من المستر او الميس ,, متقوليليش بقآ مكسوفة اقول وهيقولوا عليآ مبفهمش وبتـآع .. لآلآلآلآ اصل الكسوف مش هيفيدك ف الامتحـآنات خـآلص هتحتآسى ومش هتلآقى ولآ كسوف ولآ شروق هتسآعدك .

16 – خليكى زميلة للكـل ( الوحش والحلو ) بس خليكى صديقة لأتنين او تلآتة حلوين .. انمـآ مش تعملى عدآوة مع البنـآت اللى مش كويسة ,,وعلى رأى المثل : صبآح الخير يَ جآرى انت فى دسكك وانـآ فى دسكى يعنى من بعيد لبعيـد .
ودلوقتى رددى معـآي ا بقآ :
سبحان الله و بحمده .. سبحان الله العظيم

جزآكِ الله خيـراً ,,

الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق
إغلاق